Vi är en av fyra förskolor i Skärblacka, ca 2 mil utanför Norrköping. Hos oss har vi plats för 31 barn i åldrarna 1-5 år. Vi består av två hemvister, Aspen och Linden. Under dagarna arbetar vi väldigt mycket tillsammans, vilket gör att alla barn och pedagoger känner varandra. Våra veckor består till stor del av grupparbete, då vi arbetar med ett gemensamt tema och självklart utifrån barnens intresse och nyfikenhet.

torsdag 8 mars 2018

Temaarbete och projekten på Aspen





Vi fortsätter att arbeta med vårat tema : Världen behöver en ny berättelse!


projekten inom temat vill vi ska utgår från barnens intressen. På så vis kan barnen relatera till det vi arbetar med och uppmuntras till samspel och kommunikation. Vi vill också alltid ge barnen laborativa och utforskande erfarenheter i våra projekt.


När vi villa arbeta med deg så är barnen delaktiga i processen att skapa degen. De ser vilka ingedienser vi använder och räknar och måttar tillsammans. Ibland blir degen inte så "lyckad" vilket skapar möjlighet för att försöka lösa problemet. Den här gången blev degen superkladdig!
Hur gör vi då? Ska vi kladda och kladda, eller ska vi få degen mindre kladdig och isåfall hur?
Det var en ny erfarenhet att försöka hantera den superkladdiga degen och några av barnen tyckte att vi skulle använda mycket mera mjöl.


Genom att arbeta undersökande och laborativt får barnen erfarenhet av att tänka efter och gissa innan, och skapa olika strategier för att göra olika saker.

Vi har experimenterat med is genom att hälla vatten färg och paljetter i plastglas och plastbehållare, för att sedan ställa ut dem utomhus i kylan. Vad kommer hända? Varför? Vad hände? Varför?
sedan tog vi in isen och undersökte och kände på den och vad som hände med den.
Vi strävar efter att satsa på de naturvetenskapliga ämnena redan i tidig ålder som en kommungensam satsning. Detta då de naturvetenskapliga ämnena många gånger upplevs som komplexa för barnen under deras skoltid. Så vi vill ge dem en naturvetenskaplig grund här hos oss.


Att bygga och konstruera är också någonting som vi satsat på mycket senaste tiden. Barnen visar alla ett stort intresse för att bygga med de många olika typerna av klossar vi har och vi upmmuntrar dom att samarbeta kring byggandet för att klura tillsammans och kommunicera med varandra kring uppdraget. Vi funderar just nu på hur vi ska kunna koppla barnens intresse för byggandet till
Temaarbetet kring hållbar utveckling.

Det vi kan se är att samarbete är en viktig del i barnens utveckling och för deras framtid i samhället. Vi pratar mycket om hur viktigt det är att vi samarbetar och hjälps åt hela tiden - vilket har fört in oss på yrkesgrupper som uppenbart hjälper andra människor

Brandmännen hjälper oss om vi ringer 112. Vad gör dom? Vad har de för speciella kläder?
Hur gör brandmännen för att hjälpa människor?
Var bor brandbilarna? Hur ser dom ut? Vad har brandbilen?





Tillsammans i samlingen bygger vi en brandbil. Barnen tar en varsin bit i tur och ordning och ger brandbilen det de tycker den ska ha.
En polis står högst upp på taket och hjälper brandbilen att jaga elden.
Där bak måste brandbilen ha en vagn där det finns vatten, en brandman hon ligger där och vilar innan hon ska släcka elden. Blåa lampor och ett kylskåp har brandbilen också.






Matbilen kommer varje dag. Goran som kör matbilen hjälper oss att lämna maten så att vi kan äta!


 

 
Många människor kan åka i tåget tillsammans. det är bra att det finns tåg för dom gör inte så att djuren blir ledsna av någon rök. Avgaser. Var ska tåget åka? Till jobbet! till busfabriken!


Poliserna är riktigt intressanta! Vi har börjat leka polis mer och mer inne på Aspen, vi planerar att gå vidare med det intresset som barnen visar. Vad gör en polis egentligen? Vad har de för speciella kläder och vad gör de hela dagarna?

 


  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar